Visit ArabTopics.com

Reuters Bites Off Tongue in US War Against Venezuela – Rosneft Forces Withdrawal of News Fabrication

John HELMER

The Reuters news agency has published a retraction of an “exclusive” report on operations between the Venezuelan and Russian state oil companies, PDVSA and Rosneft, after disavowing the US-supplied source. Reuters has also acted after Rosneft applied for a criminal investigation of the media company’s operations in Russia by Moscow prosecutors.

The acknowledgment of misreporting has exposed evidence that Reuters’ reporters and bureaux in Caracas, Venezuela, Mexico City, Houston, London and Washington are routinely relaying disinformation supplied by US Government agents in their attempt to damage Venezuelan, Russian, Indian and Chinese operations in the international oil market.

According to a publication by Reuters issued on Tuesday, April 23 –  but made to appear to have been published on April 18 – the news agency has admitted it “could not determine” its earlier allegation that a “scheme uncovered by Reuters” was true. The new Reuters claim also disavows the charge that Rosneft was acting illegally with Petróleos de Venezuela, S.A. (PDVSA) to bust US sanctions imposed on the Venezuelan company  in January;  and on Evrofinance Mosnarbank, a state bank, sanctioned on March 11.

Now, Reuters says, “experts see no violation of sanctions.”  The “scheme uncovered by Reuters” reported on April 18 has been reprinted this week as a “new approach described to Reuters.”

The unprecedented retreat by Reuters followed a Rosneft press statement issued on April 19. The company called the Reuters report an “outright lie…purposeful misinformation, legalization of rumours…invent[ed] information fabricated for the purpose of causing damage to the Russian economy, Russian companies, and the Russian state.” Welcoming the correction in MoscowRosneft calls it “an unprecedented admission that we were right in our evaluation of Reuters’ article.”

International journalist sources express concern that the reputation and ability of Reuters to report internationally has been damaged by what they call the “Americanization” of the news agency. This is a reference to the editor in chief of Reuters, Stephen Adler, who is based in New York.

Reuters’ spokesmen in New York and in London have yet to clarify the sources of the now repudiated allegation. So far, they also refuse to correct an earlier Reuters “exclusive” with allegations against PDVSA and Rosneft, whose sources were also from Washington, and whose veracity was challenged at the time as propaganda for the US sanctions war against Venezuela and Russia.

According to the byline in print, the reporter responsible for the original and corrected version  of the Reuters allegations is Marianna Parraga (right). Educated at a private university in Venezuela, Parraga worked first for Reuters in Caracas. Subsequently based at the same time in Mexico City and in Houston, Texas,she calls herself an energy correspondent for Latin America. Reuters has published several “exclusive” reports with  Parraga’s byline, all claiming anonymous sources for evidence that the Venezuelan Government and the state oil company PDVSA are breaking US sanctions; read the list of Parraga’s list of  “exclusives” here.

In March, reporting from Houston,  Parraga advertised a document she was given by the US-financed opposition to the Venezuelan government. In a pitch for US investor support, Parraga claimed “Venezuela’s interim government led by congress head Juan Guaido is preparing new legislation to reverse late President Hugo Chavez’s energy industry nationalization, allowing private companies a bigger role in its oilfields and shrinking state-run PDVSA, according to sources and a draft seen by Reuters.”

In her Twitter feed  Parraga has not made a personal correction of her misreporting. Instead, she continues to promote the April 18 publication.

Although the Reuter management has erased most traces of the original story, they have failed to “correct” the Yahoo internet version. Before it too disappears, here are several screen shots:

Source: www.yahoo.com

Directed from a headquarters in New York, Reuters’ editor-in-chief is a Harvard-educated American, Stephen Adler.  Last month Adler issued a statement attacking the Myanmar (Burmese) Government for putting two Reuters reporters on trial, convicting them on criminal charges, and sending them to prison for long sentences.   “They are honest, admirable journalists who did not break the law, and they should be freed as a matter of urgency,” Adler claimed. According to the New York Times version of the Reuters case in Myanmar,  the evidence against the two reporters came from  local police who caught the journalists with official documents in violation of the local official secrets law. Reuters engaged for their defence Amal Clooney, a member of the London law firm defending Julian Assange against the US Government indictment for conspiracy to violate one of the US official secrets statutes.

Left, Stephen Adler in New York. Centre, Reuters reporters in Myanmar, Wa Lone and Kyaw Soe Oo. Right: Julian Assange in London.

Adler, according to two sources briefed on his conversation, has Americanized the global coverage of Reuters. At the same time, the sources comment, Adler has imposed cost and job-cutting which has reduced the number of reporters and flow of news from sources in countries with which the US Government is engaged in information warfare. Editing and rewriting Reuters news flow have increasingly been centralized by Adler in the US.

Last November, in what Parraga and a colleague from the Reuters bureau in Washington  called an “exclusive”, Reuters claimed a secret meeting in Caracas between Rosneft chief executive Igor Sechin and Venezuelan President Nicolas Maduro was “one of the clearest signs of strain between crisis-stricken Venezuela and its key financier Russia.”  Reuters reported its evidence came from “two sources briefed on the [Sechin-Maduro] conversation last Saturday”.  Read the Reuters story here.

Doubt that Sechin had been in Caracas when Reuters claimed, and evidence that the reported “crisis” between Rosneft, PDVSA and the Maduro government had been fabricated in Washington, can be followed in detail here.

Yesterday the spokesmen for Reuters, Heather Carpenter (right) in New York, was asked detailed
questions about the veracity of both Parraga  “exclusives” – the November report and the April  18 report. Concretely, by telephone and email,  she was asked to clarify the evidence and the “two sources” on which the November publication was based. She was also invited to explain how Reuters had verified Parraga’s material before publishing it.

Carpenter was also asked to explain why this week’s correction of Parraga’s April 18 report has been published as if on the original date; why the corrected version added reporting from Reuters bureaux in Caracas, New Delhi and London which had not been identified in the original; and whether the published correction is an acknowledgement by Reuters that the origin of the claim, which can no longer be “determined”, is US Government information-war material.  Why, the spokesman was questioned, had Parraga and her colleagues cited sources at the US Treasury and the State Department without reporting from Rosneft or the Russian Government?

Carpenter acknowledged receiving the questions. “We will come back to you on this,” she replied. She didn’t. A London spokesman for Adler refused to answer the questions.

johnhelmer.net

Source: 
Strategic Culture

Dear friends of this aggregator

  • Yes, I intentionally removed Newsbud from the aggregator on Mar 22.
  • Newsbud did not block the aggregator, although their editor blocked me on twitter after a comment I made to her
  • As far as I know, the only site that blocks this aggregator is Global Research. I have no idea why!!
  • Please stop recommending Newsbud and Global Research to be added to the aggregator.

Support this site

News Sources

Source Items
James Bovard 28
WWI Hidden History 51
Grayzone Project 385
Pass Blue 332
Dilyana Gaytandzhieva 16
John Pilger 423
The Real News 367
Scrutinised Minds 29
Need To Know News 3202
FEE 5258
Marine Le Pen 403
Francois Asselineau 25
Opassande 53
HAX on 5July 220
Henrik Alexandersson 1168
Mohamed Omar 403
Professors Blog 10
Arg Blatte Talar 40
Angry Foreigner 19
Fritte Fritzson 12
Teologiska rummet 32
Filosofiska rummet 137
Vetenskapsradion Historia 187
Snedtänkt (Kalle Lind) 252
Les Crises 3588
Richard Falk 210
Ian Sinclair 129
SpinWatch 61
Counter Currents 11757
Kafila 598
Gail Malone 43
Transnational Foundation 221
Rick Falkvinge 95
The Duran 10980
Vanessa Beeley 197
Nina Kouprianova 9
MintPress 5972
Paul Craig Roberts 2386
News Junkie Post 66
Nomi Prins 27
Kurt Nimmo 191
Strategic Culture 5868
Sir Ken Robinson 25
Stephan Kinsella 114
Liberty Blitzkrieg 879
Sami Bedouin 65
Consortium News 2685
21 Century Wire 3992
Burning Blogger 324
Stephen Gowans 101
David D. Friedman 162
Anarchist Standard 16
The BRICS Post 1537
Tom Dispatch 607
Levant Report 18
The Saker 4936
The Barnes Review 582
John Friend 523
Psyche Truth 160
Jonathan Cook 162
New Eastern Outlook 4745
School Sucks Project 1811
Giza Death Star 2127
Andrew Gavin Marshall 15
Red Ice Radio 666
GMWatch 2549
Robert Faurisson 150
Espionage History Archive 35
Jay's Analysis 1135
Le 4ème singe 91
Jacob Cohen 219
Agora Vox 18671
Cercle Des Volontaires 452
Panamza 2519
Fairewinds 119
Project Censored 1223
Spy Culture 613
Conspiracy Archive 84
Crystal Clark 11
Timothy Kelly 630
PINAC 1482
The Conscious Resistance 985
Independent Science News 87
The Anti Media 6877
Positive News 820
Brandon Martinez 30
Steven Chovanec 61
Lionel 314
The Mind renewed 456
Natural Society 2627
Yanis Varoufakis 1094
Tragedy & Hope 122
Dr. Tim Ball 114
Web of Debt 162
Porkins Policy Review 453
Conspiracy Watch 174
Eva Bartlett 639
Libyan War Truth 361
DeadLine Live 1916
Kevin Ryan 67
BSNEWS 2115
Aaron Franz 265
Traces of Reality 166
Revelations Radio News 121
Dr. Bruce Levine 157
Peter B Collins 1744
Faux Capitalism 205
Dissident Voice 11686
Climate Audit 227
Donna Laframboise 501
Judith Curry 1177
Geneva Business Insider 40
Media Monarchy 2660
Syria Report 78
Human Rights Investigation 93
Intifada (Voice of Palestine) 1685
Down With Tyranny 13274
Laura Wells Solutions 48
Video Rebel's Blog 467
Revisionist Review 485
Aletho News 22479
ضد العولمة 27
Penny for your thoughts 3295
Northerntruthseeker 2695
كساريات 37
Color Revolutions and Geopolitics 27
Stop Nato 4855
AntiWar.com Blog 3377
AntiWar.com Original Content 7533
Corbett Report 2603
Stop Imperialism 491
Land Destroyer 1279
Webster Tarpley Website 1148

Compiled Feeds

Public Lists

Title Visibility
Funny Public