Visit ArabTopics.com

Backed By Western Money Derk Sauer Makes A Comeback At The Moscow Times

Republished with the Author’s permission.  Previously published by Dancing With Bears.

Russia has grown up; Derk Sauer (lead image), boy scout for American, Dutch and NATO plots for Kremlin regime change since Boris Yeltsin left office, can’t.

Under cover of Russian frontmen, he has bought back the Moscow Times, and put his son Pyotr in charge of opinion. The opinion is the same as it was when Sauer started in Moscow in 1992. Mark Ames, the scourge of Moscow Times duplicity then, says now: “They’re trying to make the MT even more boring than it ever was, with just a hint of standard Moscow liberal politics. Right now Derk seems like a garden gnome I dreamed about long ago.”

Sauer started the Moscow Times on a shoestring in 1992. He recovered it with a shoestring in 2017.  For details of his start, read.

Owner of the shoe from whose string Sauer has dangled for this interval have included investors connected to the US intelligence services (he admitted to me himself); a Swiss entity owned by Mikhail Khodorkovsky; Vladimir Potanin, the Norilsk Nickel oligarch; a Dutch media conglomerate, VNU; a Finnish media group called Sanoma, together with the Murdoch media group and Pearson’s, when it owned the Financial Times of London; then a Russian journalist without money, Demian Kudryavtsev. He appeared when Sauer and his offshore partners surpassed the 20% maximum foreign ownership threshold enacted in the amended Russian Law on Mass Media (N 305-FZ) in October 2014; the measure took effect from January 2016.  Kudryavtsev has claimed he made the acquisition with the “moral support” of the coalmine operator, Dmitry Bosov.

MONEY AND MORALS — THE MOSCOW TIMES’S SUPPORTERS


Left to right: Mikhail Khodorkovsky (in Moscow before his arrest in 2003); Rupert Murdoch (in St. Petersburg to meet President Vladimir Putin, 2005); Pekka Ala-Pietilä, Sanoma board chairman since 2014; Dmitry Bosov; his role in financing Kudryavtsev is reported here.  

Sauer followed the advice of lawyers on how to restructure his Russian media operations “to divide the business so that the editorial and broadcasting activities are controlled by a Russian entity and the remaining part of the business remains foreign-controlled, e.g. separating the roles of the so-called founder (registration as mass media in Russia) and the editorial office/broadcasting entity, on the one hand, from the publisher being in control of the remaining business streams, on the other hand.”

Meantime, Mikhail Prokhorov employed Sauer in his RBC media group, until he was ousted in 2016. There was internal criticism of Sauer’s financial operations at RBC, followed by a police raid and threatened indictments for fraud.  For the story of the fraud and other allegations against Sauer, click to read.   He claimed he was forced to flee to The Netherlands  for political reasons connected to Prokhorov’s presidential campaign against President Putin. Sources with access to RBC’s accounts do not substantiate that version. An independent media investigation by Meduza reportedthat RBC became unprofitable when its “shadowy sources of income” dried up.

The financial collapse at RBC was the largest of Sauer’s loss-making businesses. The Moscow Times had also run up sizeable debts at VNU; more at Sanoma. When Kudryavtsev took over, Sanoma reported a non-cash transaction for €8 million in value for shifting Sauer’s debts off the Sanoma balance sheet.   How much of the debt accumulated at the Moscow Times isn’t known. Sanoma, like the Dutch VNU earlier, had been unable to dispose of it and cut its other Russian losses for several years.  Sauer has been unwilling to explain how he (or who) underwrote the losses.

In 2017, after Kudryavtsev, an Israeli, lost his Russian citizenship and transferred the Russian daily Vedomosti to his wife, Sauer returned. Sauer’s authorized version claims the Moscow Times became the operation of a Stichting 2 Oktober,  Dutch charitable foundation in which he, Kudryavtsev and Sauer’s wife were in charge;  then they devised a shareholding arrangement between a Chinese-Russian named Vladimir Jao (Zhao) with 51%; a Sauer trustie  named Svetlana Korshunova with 30%; and with 19%,  Sauer himself.

Jao (right) is reported in the Moscow press as the operator of a catering business called Aeromar, a joint venture owned by Aeroflot and Lufthansa to supply meals for commercial airlines and shops at Moscow airports. In 2016 it reported a profit of Rb874 million ($14.3 million). Jao also operates a Moscow club  called, after himself, Chinese Pilot Jao Da. “It is basically a big, dirty student den and as such makes a great venue for getting drunk”, reports a current review.

Sauer has described Jao as his friend and partner who “doesn’t control the publication”. There is no substantiation for Jao’s capital contribution, if any, through a Russian front company called Tiemti. The Russian word spells out TMT, Sauer’s acronym for The Moscow Times. Since Kudryavtsev passed the financial liabilities of the publication from the Dutch foundation to Tiemti, it has been Sauer who has been financing the balance of the debt and the accumulating losses.

Sauer’s son Pyotr, a dual Russian and Dutch citizen, is listed on the publication’s website as an editor.  Another listed editor, Eva Hartog Skorobogatova,  reports herself as a current journalist in Moscow but former editor of the publication.   Hartog is also a Dutch citizen.


Left to right: Pyotr Sauer on Twitter;   Svetlana Korshunova on Facebook;   and Eva Hartog Skorobogatova on Dutch  television.  

The loss-making of the Moscow Times has required subsidization from the start. That has produced another consistency in Sauer’s media career – promotion of US and NATO propaganda for Boris Yeltsin until 1999, and since then of regime change at the Kremlin. While US law in the past has prohibited US journalists working for US media from operating on CIA or State Department funding for information gathering or disinformation circulation, the restriction hasn’t applied to Americans working for foreign media, or to foreign journalists. The Moscow Times has been that type of operation.  Celebrating the publication’s tenth anniversary in 2002, then US Ambassador Alexander Vershbow wrote of Sauer’s “marvelous job chronicling Russia’s transformation over the past decade.”

As Sauer moved back into management, his editorial line has favoured the NATO and Dutch Government version of the Malaysia Airlines MH17 disaster;  and the Bellingcat version of the Skripal case.  According to Sauer junior, “the Skripal case has served to remind readers that, against the odds, there is still an appetite in Russia for investigative reporting. It has also begged the question of how long the Kremlin will allow it to continue.”

His website has proposed Ukraine as a model for presidential election campaigns in Russia;  Council of Europe supervision of Russian human rights;  and endorsement of State Department sanctions against Russia.  Anti-Russian campaigners like Leonid Bershidsky, the Israeli Zev Chafets and Bruno Macaes, a Portuguese politician employed by a US think-tank, are regular contributors.  The Moscow Times is the only publication in the country to refer to the “annexation” of Crimea in 2014.


Source: https://www.themoscowtimes.com/

Pyotr Sauer has posted a curriculum vitae in which he describes his career before joining the Moscow Times in August of last year. His previous job, he says, was at the London-based Control Risks organization, founded and run by retired British Army, SAS and UK Government officials.  According to Sauer, at Control Risks he was “Research Analyst. Compliance Forensics and Intelligence (CFI). Former Soviet Union.” That was in 2017 and 2018. In 2016, he was “Research Officer- Political Affairs Embassy of the Netherlands in Azerbaijan.” With university degrees from Utrecht and University College London, Sauer also identifies his association with the Organization for Security and Economic Co-operation in Europe (OSCE), the International Crisis Group, and Amnesty International.


Source: https://nl.linkedin.com/in/pjotrsauer/de

The connexion between the Moscow Times and Control Risks isn’t coincidental, as there is more than one of them.  Nabi Abdullaev was one of Derk Sauer’s editors at Moscow Times until 2015.   When Sauer replaced Kudryavtsev, Abdullaev began appearing on the Moscow Times website until the end of 2018. Now, he and Control Risks say, he is a director in the Moscow office of the outfit.


CLICK TO ENLARGE
Source: https://www.controlrisks.com/ The company résumé says: “Prior to joining Control Risks, Nabi was the chief editor of The Moscow Times, an English-language daily newspaper in Russia, where he was a political and security writer for many years… Nabi has a Master’s degree in Public Administration from Harvard University’s Kennedy School of Government where he studied negotiation and conflict resolution.” Tim Stanley, British, runs the Moscow office.  The third staff man identified on the company website is Yevgeny Gordeichev, a British government employee. The company website says this about him: “Yevgeny worked at the UK Foreign & Commonwealth Office, where he divided his time between the British Embassy in Moscow and British Consulate in Yekaterinburg. During this time he worked as a Risk Assessment / Immigration and Liaison Officer alongside international law enforcement agencies to investigate crimes such as immigration fraud, document forgery, illegal facilitation and human trafficking. Yevgeny has also worked on a number of short-term assignments for Schlumberger Inc. as a head of its subcontractor visa and immigration compliance department and as a Country Security Advisor at the OSCE (Organisation for Security and Co-operation in Europe) during the 2012 Russian presidential elections.” 

Abdullaev was telephoned and emailed at his office. He was asked how the relationship with Control Risks contributes to the journalism of the Moscow Times. He refused to answer.

Are Sauer and his TMT a target for the new amendment to Article 19.1 of the Mass Media Law  which is in review this month by government officials, as well as by members of the State Duma. Follow the details here.

The new amendment was prompted last year by concerns that the foreign ownership limit enacted between 2014 and 2016 isn’t extensive enough to cover internet aggregators moving translations of stories from foreign-controlled sources into the Russian audience.  There is also suspicion in media business circles that Sberbank wants tighter restrictions to help expand its control at Yandex, since the two commenced a joint venture in internet retailing in 2017 to compete against Amazon.

The revision of Art. 19.1 was also forced by a ruling of the Constitutional Court on January 17. The court had upheld an application by a Yevgeny Finkelshtein, part-owner of Radio-Chance (49%) and Russian Radio Europe-Asia (51%), and a dual-Russian Dutch citizen; read the ruling in full here.   Finkelshtein (right) had argued, according to the court transcript, that the law “disproportionately restricts the right to private property, the right to judicial protection, and the right to freely transfer, to produce and disseminate information (without contributing to limiting the excessive influence of foreign investors on the broadcasting policy of the media);  is discriminatory (putting citizens of the Russian Federation with foreign citizenship in a disadvantaged position compared to other citizens);  is insufficiently defined (not allowing to establish what share of participation in the authorized capital of a commercial company organizing broadcasts is recognized as permissible).”

In its ruling, the court judged that national security justifies the restriction of foreign information operations in Russia. The judges also agreed that the wording of the restrictions in the current statute is too ambiguous in interpretation and uncertain for application. They ordered that “the federal legislature shall – proceeding from the requirements of the Constitution of the Russian Federation and taking into account the legal positions of the Constitutional Court of the Russian Federation expressed in this Resolution — make the necessary changes following from this Resolution in the existing legal regulation.”

Leonid Levin, chairman of the Duma’s Information Policy Committee and a co-author of recent measures to stop “fake news” in Russian media, was asked to say if he considers Sauer and the Moscow Times a target of the proposed new amendment. He refused to say. Other deputies supporting the redrafting of Art. 19.1 are also determined to stay silent for the time being. Finkelshtein would not say what outcome he expects for his own radio stations, or for his fellow Dutch stakeholder in Russian media, Sauer.

Where Sauer’s money is coming from is the key. “Perhaps the secret is not in how but in why”, comments Ajay Goyal (right), publisher and editor-in-chief of The Russia Journal, a strong rival of Sauer’s publication in the Moscow market. “The how is easy. The online newspaper costs just a fraction of a print publication and it can easily avoid Russian legislative restrictions on [foreign ownership of] print media. Why he has this need to continue to be the fountainhead of anti-Russian poison is a mystery. This country [Russia] has given him everything. Sauer was a nobody when he came to Moscow. He would have remained that in Holland. Russia has given him everything he has and yet he pisses on this country in every headline, every editorial and every opinion or news piece. Why is he doing it? Perhaps he is just bored. Perhaps the man has developed a serious case of hubris and he wants to do regime change in the Kremlin single-handedly.”

“Or perhaps he senses another opportunity to get big money out of anti-Russia propaganda. There is that very juicy piece of fruit in info-warfare money from NATO, the EU and the State Department hanging low. There is no reason, Sauer thinks, not to grab it.”

Sauer and his wife, Ellen Verbeek, control the Stichting 2 Oktober — in Dutch stichting means a foundation — which is based in Amsterdam. Their purpose, according to the foundation website,  “is to support independent journalism in Russia and the CIS countries. Freedom of the press and freedom of information are vital for gathering and distributing reliable, fact-based news. Media play a crucial role in providing citizens with free and unrestricted access to information that can help them monitor the authorities and make empowered decisions. In Russia, where the vast majority of the media is state-controlled, it is of vital importance that objective news and information remain available to everyone.

The foundation’s mission statement is more explicit: “Stichting 2 Oktober supports the activities of The Moscow Times. Founded in 1992, The Moscow Times was and still is an inspiration for generations of Russian journalists. With its fact-based, unbiased and objective journalism, The Moscow Times has a long and distinguished track record which in many ways set the standards for decent journalism in Russia. Until 2015, The Moscow Times published a daily newspaper. Today, it is primarily distributed through themoscowtimes.com and several stand-alone print products.”

The foundation acknowledges that the journalists working at the Moscow Times are paid by the Dutch Foreign Ministry:


Source: https://www.stichting2oktober.org/our-work/

Pyotr Sauer was asked to explain, since his publication appears to run no advertising, how its costs are paid for. He was also asked whether the Moscow Times or its writers benefit, directly or indirectly, from grants or other payments from non-Russian government sources, or from non-Russian NGOs?  He refused to reply.

The post Backed By Western Money Derk Sauer Makes A Comeback At The Moscow Times appeared first on The Duran.

Source: 
The Duran

Dear friends of this aggregator

  • Yes, I intentionally removed Newsbud from the aggregator on Mar 22.
  • Newsbud did not block the aggregator, although their editor blocked me on twitter after a comment I made to her
  • As far as I know, the only site that blocks this aggregator is Global Research. I have no idea why!!
  • Please stop recommending Newsbud and Global Research to be added to the aggregator.

Support this site

News Sources

Source Items
WWI Hidden History 50
Grayzone Project 78
Pass Blue 148
Dilyana Gaytandzhieva 14
John Pilger 416
The Real News 367
Scrutinised Minds 29
Need To Know News 2224
FEE 4136
Marine Le Pen 288
Francois Asselineau 25
Opassande 53
HAX on 5July 220
Henrik Alexandersson 772
Mohamed Omar 318
Professors Blog 10
Arg Blatte Talar 40
Angry Foreigner 18
Fritte Fritzson 12
Teologiska rummet 32
Filosofiska rummet 94
Vetenskapsradion Historia 143
Snedtänkt (Kalle Lind) 203
Les Crises 2452
Richard Falk 147
Ian Sinclair 95
SpinWatch 57
Counter Currents 8108
Kafila 410
Gail Malone 34
Transnational Foundation 221
Rick Falkvinge 94
The Duran 9133
Vanessa Beeley 93
Nina Kouprianova 9
MintPress 5413
Paul Craig Roberts 1525
News Junkie Post 58
Nomi Prins 27
Kurt Nimmo 191
Strategic Culture 4380
Sir Ken Robinson 20
Stephan Kinsella 84
Liberty Blitzkrieg 836
Sami Bedouin 62
Consortium News 2420
21 Century Wire 3330
Burning Blogger 322
Stephen Gowans 80
David D. Friedman 149
Anarchist Standard 16
The BRICS Post 1500
Tom Dispatch 477
Levant Report 18
The Saker 3969
The Barnes Review 507
John Friend 420
Psyche Truth 146
Jonathan Cook 135
New Eastern Outlook 3623
School Sucks Project 1760
Giza Death Star 1771
Andrew Gavin Marshall 15
Red Ice Radio 593
GMWatch 2104
Robert Faurisson 150
Espionage History Archive 34
Jay's Analysis 882
Le 4ème singe 89
Jacob Cohen 206
Agora Vox 13880
Cercle Des Volontaires 429
Panamza 1974
Fairewinds 111
Project Censored 907
Spy Culture 463
Conspiracy Archive 75
Crystal Clark 11
Timothy Kelly 536
PINAC 1482
The Conscious Resistance 741
Independent Science News 71
The Anti Media 6287
Positive News 820
Brandon Martinez 30
Steven Chovanec 61
Lionel 279
The Mind renewed 438
Natural Society 2573
Yanis Varoufakis 918
Tragedy & Hope 122
Dr. Tim Ball 100
Web of Debt 138
Porkins Policy Review 393
Conspiracy Watch 174
Eva Bartlett 583
Libyan War Truth 310
DeadLine Live 1909
Kevin Ryan 62
BSNEWS 2031
Aaron Franz 214
Traces of Reality 166
Revelations Radio News 121
Dr. Bruce Levine 138
Peter B Collins 1482
Faux Capitalism 205
Dissident Voice 10206
Climate Audit 222
Donna Laframboise 405
Judith Curry 1105
Geneva Business Insider 40
Media Monarchy 2217
Syria Report 78
Human Rights Investigation 90
Intifada (Voice of Palestine) 1685
Down With Tyranny 11158
Laura Wells Solutions 41
Video Rebel's Blog 421
Revisionist Review 485
Aletho News 19360
ضد العولمة 27
Penny for your thoughts 2874
Northerntruthseeker 2255
كساريات 37
Color Revolutions and Geopolitics 27
Stop Nato 4694
AntiWar.com Blog 2904
AntiWar.com Original Content 6604
Corbett Report 2242
Stop Imperialism 491
Land Destroyer 1154
Webster Tarpley Website 1051

Compiled Feeds

Public Lists

Title Visibility
Funny Public